کد مطلب:32316
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
در جهان بيني و ايدئولوژي اسلامي چون اصل وحي بر آن حاكم است بنابراين عقل چه نقشي مي تواند ايفا كند؟
وجود وحي باعث ركود و سكون عقل نمي شود زيرا اساس تحقيق و پي جوي در جهان بيني و ايدئولوژي به حكم عقل است و پيش از اينكه انسان يك جهان بيني را اختيار كرده است چيزي جز عقل و فطرت راهنماي انسان نيست و عقل است كه انسان را براي گزينش جهان بيني كمك مي كند پس از انتخاب جهان بيني و ايدئولوژي هم كاربرد عقل بسيار قوي و نيرومند است مثلاً قرآن كه كتاب آسماني ماست و ما مي توانيم در مسائل جهان بيني و ايدلوژي خود بدان مراجعه كنيم مي تواند ميدان گسترده اي براي عقل باشد و بهر نسبت كه عقل در قرآن بيشتر بكار رفته و تعقل و تعمق در آن بيشتر شود حقايق بيشتري كشف مي شود و مي بينيم قرآن مجيد به تدبير فرمان مي دهد و از كساني كه عقل را به كار نمي اندازند و تعقل ندارند سخت نكوهش مي كنند بحدي كه آنان را هم سطح چهارپايان بلكه پايين تر و بدتر از آنان قرار مي دهد و مي فرمايد: «ان شر الدواب عند الله الصم البكم الذين لايعقلون; محققاً بدترين جنبندگان نزد خدا كران و گنگاني هستند كه تعقل نمي كنند. بنابراين نه تنها وحي باعث ركود و سكون عقل نمي شود كه خود (چنانكه در نهج البلاغه آمده است) باعث برافشاندن ذخائر عقلي و فكري نيز مي گردد. علي((عليه السلام)) مي فرمايد: يثير و الهم دفائن العقول پيامبر آمده اند تا گنجينه هاي عقلي انسان را با انقلاب در آن، شكوفا كنند.
وحي و دين با عقل انتخاب مي شود و سپس اين دين است كه عقل را جهت مي دهد. بر همين اساس است كه در حديث مي خوانيم كسي عقل ندارد دين هم ندارد.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـ4ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.